Vad är egentligen en grafisk profil

Om man jobbar som egenföretagare, kanske inom fotografi, så kan det vara bra att satsa på att ha en egen hemsida, med en grafisk profil. Men vad är då egentligen en grafisk profil? Om man ska förklara det kort så är det en typ av manual eller instruktion för hur ett företags eller organisations logotyp ska användas samt färger, typsnitt och grafiska element som kan ingå i den visuella kommunikationen. Man vill helt enkelt kunna kommunicera på ett enhetligt sätt. Det för att kunna bygga upp ett starkt varumärke. Det gäller vara konsekvent med sin design, så alla vet var det kommer från och skapar igenkänning.

Vem kan skapa grafiska profiler?

När det kommer till grafiska profiler så går det utmärkt att skapa den på egen hand. Men många väljer även att anlita en reklambyrå för att göra det åt dem. Det är så klart valfritt vad du vill göra. Men för bästa resultat så är det inte fel att ta in experter på området. De vet hur man ska göra och de kan även komma med bra förslag.

Se till att synas

När en grafisk profil är skapad är det bra att få ut den på så många sätt du kan. Skapa en egen hemsida är en bra start till exempel. Det är inte fel att även sätta ut din logga på olika saker, som du kan dela ut till kunder som ett exempel.

14 sep 2018

Prenumerera gärna på mitt nyhetsbrev:

Senaste inläggen:

Aerofoto tillhandahöll en tjänst för flygfoto.
De använde en zeppelinare som gjorde att kostnaden var en bråkdel jämfört med kort tagna från helikopter/flygplan.

Utöver zeppelinare användes en 17 meters teleskopmast samt att man tog bilder även från marken.

Ett kort tag under 2008 drev Attila Gál som låg bakom Aerofoto en blogg på nätet, men inga inägg har gjorts på flera år. 2009 hade nya inlägg gjorts på en annan blogg.

Så här kan det se ut, när man är uppe i en zeppelinare;